Produktkategorier

Fraktfritt – över 600 kr

Fast fraktpris: 49 kr

  Payson betallösning

Varukorg

Recept och inspiration

På vår blogg hittar du massor med recept, tips och inspiration för att göra egen hudvård med våra ekologiska och naturliga råvaror. Enkelt, roligt, smidigt och prisvärd!

FAQ Page

Hem » FAQ Page

Beställning och betalning på Naturalis.se

Hur lägger jag en beställning?
Vilka betalsätt erbjuder ni?
Jag har en fråga om min faktura?
Varför har jag inte fått någon faktura?
Sparar ni mina kortuppgifter?
Kan jag lägga till en produkt i en order jag redan gjort?

Beställning

  1. Välj i lugn och ro bland artiklarna i vår shop eller leta upp produkten du vill köpa, välj knappen “LÄGG I VARUKORGEN”, varan hamnar nu i varukorgen som är placerad högst upp till höger av hemsidan.
  2. När du har handlat klart väljer du (klickar på) “TILL KASSAN” eller varukorgsimbolen längst upp till höger på sidan.
  3. Här finns en summering av dina inköp och du kan enkelt ändra antal eller ta bort produkter.
  4. Välj ditt önskade leveranssätt.
  5. Fyll i dina personuppgifter och leveransadress om de inte redan är ifyllda. (Ange ditt mobiltelefonnummer om du vill ha SMS-avisering, i annat fall skickas aviseringen via e-mail eller post).
  6. Efter att du har bekräftat köpet får du möjlighet att välja betalsätt.
  7. Kryssa i att du godkänner köpvillkoren och tryck på knappen “Bekräfta beställning”.
  8. Du får nu en orderbekräftelse via mail och dina varor är inom kort på väg till dig.

Betalning

Direktbetalning: Vi använder Payson som gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du kan välja att betala med faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank.
Förskottsbetalning till vårt bankgiro. Vänligen betala inom 2 dagar, därefter makuleras ordern. (Tänk på att det kan ta 2 arbetsdagar innan betalningen syns från en annan bank. Vi skickar din order efter att betalningen inkommit.)

Fakturering

Enklast är att kontakta vår samarbetspartner Payson som hanterar detta åt oss. Du når dem på telefon 08-470 94 00 eller via kontaktformulär.

Om du inte har fått en faktura än, kontakta oss via vårt kontakt sida eller telefon: 076-0372439 vardagar mellan 15:00 -19:00

Hantering av kontokortsuppgifter

Betalningen görs via vårt trygga samarbetspartner Payson. Information gällande VISA/MasterCard skickas alltid krypterat över en säker anslutning. Payson är även anslutna till 3D-secure tekniken för förhöjd säkerhet. Genom att aldrig spara känslig information (som kortnummer) i deras system säkerställer Payson ytterligare att dina uppgifter hålls ifrån att hamna i orätta händer. Payson har dessutom en mängd säkerhetskontroller som kontinuerligt söker av och övervakar allt som händer i deras system för att kunna erbjuda maximal säkerhet och trygghet för dig som kund.
Du kan läsa mer på Paysons sida.

Komplettera order

Beställningar som görs före klockan 16.00 behandlas inom 24 timmar och levereras normalt inom 2-5 dagar.
Kontakta oss via mejl eller telefon om du vill komplettera din beställning så försöker vi hjälpa dig om paketet inte har skickats från vårt lager.

Majoriteten av våra produkter eller ingredienserna som ingår i produkterna är certifierade av olika organisationer.

Dessa är:

Ecocert

ecocertEcoCert är en certifieringsorganisation som är baserad i Europa och som genomför inspektioner i över 80 länder, vilket gör den till en av de största certifieringsorganisationerna i världen. Minst 95% av växtingredienserna måste vara ekologiskt odlade och certifierade. Minst 95% av det totala innehållet måste vara av naturligt ursprung och minst 10% av produkten måste innehålla ekologiska ingredienser. (vatten räknas inte som ekologisk råvara) Läs mer om märkningen på www.ecocert.com

Har 2 standarder;
1.Organic cosmetic: 95% naturligt innehåll + 10% ekologiskt
2.Natural cosmetic: 50% naturligt innehåll + 5% ekologiskt

NaTrue

natrueNaTrue är en internationell intressegrupp för tillverkare av naturlig och ekologisk kosmetika som har som mål att garantera högsta kvalitet för naturlig kosmetika och dess ingredienser.

Har 3 standarder:
1.Natural Cosmetics: 100% naturligt usprung
2.Natural Cosmetics with an organic portion: 100% naturligt + 70% ekologiskt
3.Organic Cosmetics: 100% naturligt 95% ekologiskt
Trestjärnemärkningen är verkligen en utmaning för tillverkare.

 

Soil Association

soil_associationSoil Association är en engelsk ekologisk certifiering som ställer höga krav på både naturligt och ekologiskt innehåll och hur produkterna ska märkas. Här finns också 2 olika nivåer som ställer krav på det ekologiska innehållet.

1.COSMOS Soil Association Organic (ekologisk) måste ha minst 20% ekologiska ingredienser och 95% av de odlade ingredienserna måste vara ekologiska

2. Made with organic ingredients (tillverkad av ekologiska ingredienser) måste ha mellan 70-95% ekologiska ingredienser från jordbruk.

 

 

Bio-Siegel

lb9_151Sedan september 2001 kan alla jordbruksprodukter och livsmedel från ekologiskt jordbruk märkas med det nationella Bio-Siegel (miljömärket) i Tyskland.

 

 

 

EU Organic

lb22_623Rådets förordning (EG) nr 834/2007 av den 28 juni 2007 om ekologisk produktion och märkning av ekologiska produkter. Läs mer här. 

 

 

Vegansociety

vegantmlogo_160För att få bära Veganlogon måste produkten vara fri från ingredienser av animaliskt ursprung, till exempel bivax.
Veganlogon garanterar att produkten finns med i Vegan Society i Englands register.
Läs mer på:  www.vegansociety.com

 

 

 

shutterstock_148730159-580x878


Vad kostar frakten?

Hur lång är leveranstiden?
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Mitt paket har inte kommit?
Kan jag ändra leveransadress?
Det saknas en vara eller något är skadat i paketet, vad gör jag?

 

 

Fraktkostnad

  • 49 kr om du hämtar paketet på utlämningsställen. Mindre paket som får plats i brevlådan/brevinkastet får du hemlevererade.
  • 0 kr om din beställning överstiger 600 kr i varuvärde
  • 99 kr för internationell frakt

Leveranstid

Beställningar som görs före klockan 16.00 behandlas inom 24 timmar och levereras normalt inom 2-5 dagar*.

  • Alla leveranser sker med av oss vald speditör, vanligtvis PostNord eller DHL Sverige. En orderbekräftelse får du via mail och från PostNord eller DHL får du en uthämtningsavi via mail eller ett sms om du angett ditt mobilnummer på din beställning. Du hämtar därefter ut ditt paket på utlämningsstället angivet på din avi.
  • Våra produkter finns i lager (om annat ej anges) och vi skickar dina varor inom 1-2 arbetsdagar

*Med reservation av leveransförsening för restnotering, hög belastning över högtidsdagar, och leveransförseningar på www.posten.se

Outlösa paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakt, expeditionskostnad etc. Du kommer att bli debiterad med minimiavgift 199 kr vid outlösta paket. Försändelsen ligger på uthämtningsstället i 14 dagar innan den returneras till oss.

Restnoteringar

I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara upp till fyra veckor. Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan hemsidan uppdateras. Du blir alltid kontaktad via e-post när du har restnoterade varor och vi informerar om den beräknade leveranstiden. Du har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager.

Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.  Meddela oss direkt så ordnar vi givetvis detta.
Det kan ibland handla om hög belastning över högtidsdagar, och leveransförseningar på www.posten.se

Leveransadress

Du anger leveransadressen i samband med beställningen. Behöver du ändra eller rätta till dina uppgifter kontakta oss så snart som möjligt via telefon så försöker vi lösa det. Har beställningen lämnat vårt lager, kan vi tyvärr inte göra några ändringar.

Reklamation

Reklamation/Återköp

Vid eventuella fel på produkten, kontakta oss direkt när du fått varan. På en obruten & oöppnad förpackning har du full returrätt inom 14 dagar från och med den dagen du fått paketet hem i brevlådan. Kontakta kundtjänst först för bekräftelse av retur. Du får ett ärendenummer av oss som du sedan skriver på paketet när du skickar tillbaka varorna till oss. När vi godkänt att produkten är i oförändrat skick så återbetalar vi summan för köpet senast inom 30 dagar, minus eventuella frakter, detta står kunden för.

OBS! Reklamation gäller dock inte vid en produkts naturliga skönhetsfel.
De flesta av våra produkter görs färsk till vår butik. I likhet med moder natur är inga växter exakt densamma, varje planta har vissa urskiljbara drag från varje års tillväxt beroende på regn, sol osv. Produkterna kan komma även att ha vissa förändringar från parti till parti. Kvalitén & blandningen av produkten kommer  fortfarande vara densamma. Emellertid kan färg, konsistens och doft variera något. Det kan förekomma en viss separation i någon av dina produkter eftersom det inte finns några kemikalier i produkten till binda ihop allting. Rör enkelt om i burken/värm lätt innan den används. Kvalitén på din produkt inte kommer på något sätt att påverkas av detta.

Testas era produkter på djur?
Nej. Inga produkter i vår butik är testade på djur.

Hur vet jag om en produkt är vegansk?
Majoriteten av våra produkter är veganska, många certifierade sådana och är i så fall markerade med en vegan-symbol som du finner under informationen på produktsidorna.

Kan ni ta hem en produkt som jag saknar i ert sortiment?
Mejla oss gärna på info@naturalis.se så kommer vi att göra vårt bästa för att uppfylla er önskning.

Redovisar ni alla ingredienser på hemsidan?
Absolut! Det du ser är vad du får, inga dolda ingredienser förekommer. Produkternas fullständiga ingredienslista visas under respektive produkt, fliken Ingredienser i webbshopen.

Innehåller era produkter syntetiska konserveringsmedel?
De flesta produkter innehåller inte syntetiska ämnen. Istället används smarta sammansättningar innehållande ingredienser som har en naturligt konserverande effekt och en lång hållbarhet. Mer information finner du i artikeln Om ingredienser. Krämerna från Aghoras innehåller som konservering citrusextrakt som är ECOcert godkänt.

Hur lång hållbarhetstid har era produkter?
Majoriteten av våra produkter har en hållbarhetstid på 12-24 månader från tillverkningsdatum, beroende på sammansättning och förvaring. Se produktetiketten för bäst före datum.

Är alla era produkter 100 % ekologiska?
Majoriteten av de råvaror vi säljer som vegetabiliska oljor och smör, eteriska oljor, mm är akologisk certifierade. Det står klart och tydligt i informationen av varje produkt.
Andra produkter som till exempel tvål och krämer är inte ekologisk certifierade, men de flesta innehåller i största möjliga mån ekologiska ingredienser (undantag till exempel lera, eftersom det inte finns någon ekologisk lera tillgänglig hos råvarudistributörerna idag, vatten som inte kan klassas som ekologisk, etc).

Är alla era ingredienser ekologiskt certifierade?
Majoriteten av våra ingredienser är ekologiskt certifierade. De ekologiskt certifierade ingredienser vi använder i våra produkter har blivit individuellt certifierade av Ecocert, Soil Association eller USDA National Organic Program.

Används ekologiska, kallpressade oljor i era produkter?
Ja, så långt det går.

 

Hur ska produkterna förvaras för bästa hållbarhet?

Badrum är inte den idealiska platsen att förvara hudvårdsprodukter på, eftersom temperatur och luftfuktighet ständigt förändras. Men trots allt så är badrum ofta det mest praktiska stället för dina hudvårdsprodukter, därför rekommenderar vi att du förvarar dem åtskilt från direkt solljus och värmekällor såsom värmefläktar och handdukstorkare.

Kan man vara allergisk mot naturliga produkter?

Att ett ämne är naturligt innebär inte att man inte kan vara överkänslig eller allergisk mot det.
Även om många av de produkter vi säljer på Naturalis är framtagna för att passa de med känslig hud, rekommenderar vi alltid att man gör en hudtest på ett mindre hudområde för att utesluta eventuell överkänslighet.
Ett enkelt test som du kan göra själv är att stryka lite av produkten på armens undersida. Vänta 24 timmar och se om du eventuellt får en reaktion.
Är du överkänslig, rekommenderar vi dig att först rådgöra med din läkare innan du provar nya produkter.

Här samlar vi övriga frågor som vi får från våra kunder.